Учасники проекту “Студії політичної освіти” разом із експертами Центру суспільних досліджень проаналізували стан молодіжної політики в обласних центрах Полтавської, Вінницької, Черкаської та Кіровоградської областей.
Предметами досліджень стали цільові програми, а також видатки місцевого бюджету.
Полтава
У Полтаві діє міська комплексна програма “Молодь Полтави” на 2016-2020 роки
На фінансування програми у 2018 році передбачено 2,7 млн грн, у 2019 році – 3.8 млн. грн, у 2020 – 5,4 млн. грн.
У 2018 році Програма передбачає 392 тис. грн. видатків у напрямі національно-патріотичного виховання, 196 тис. грн. на підтримку громадських ініціатив та розвиток громадянського суспільства. 109 тис. грн на формування здорового та безпечного способу життя. Зайнятість молоді – 192 тис. грн., Підтримка обдарованої молоді – 882 тис. грн., Соціальний захист та підтримка соціальних ініціатив молоді – 294 тис. грн., Організація змістовного дозвілля 235 тис. грн., Інтеграція українського молодіжного руху до європейських та світових спільнот -58 тис. грн. Забезпечення проведення моніторингу програми та формування інформаційного простору – 411 тис. грн.
В цілому програма охоплює всі найбільш вагомі сфери молодіжної політики, а обсяги фінансування, закріплені в програмі дозволяють ефективно її реалізувати.
Також у Полтаві діють Міська програми соціальної підтримки сім’ї, дітей та молоді м. Полтави на 2016–2018 роки, яка у 2018 році фінансувалася на суму 391 тис. грн. та Програма забезпечення молоді житлом у м. Полтава на 2018–2022 роки. Однак у міському бюджеті, розміщеному на офіційному сайті міста, не виявлено рядка на фінансування цієї програми.
Також у листопаді прийнято “Міську програму соціальної підтримки сім’ї, дітей та молоді м. Полтави на 2019–2021 роки”. Головним виконавцем програми є центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. На жаль, розділ національно-патріотичного виховання у цій програмі не відповідає Стратегії національно-патріотичного виховання, затвердженій Указом Президента України. По суті, заходи з національно-патріотичного виховання зводяться до залучення молоді до заходів з нагоди Дня Перемоги та для визволення від фашистських загарбників. Положення програми потребують внесення змін, оскільки не відповідають на виклики, які постали перед українським суспільством з початком агресії Російської Федерації, яка розпочалася у 2014 році.
Черкаси
У місті Черкаси діє Програма підтримки сімей та молоді м.Черкаси на 2017-2021 роки.
В рамках Програми здійснюється утримання закладу культури молодіжного спрямування – Черкаського міського Палацу молоді.
На заходи із реалізації молодіжної політики передбачено такі показники (у тисячах гривень)
2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
405,0 | 426,0 | 448,0 | 471,0 |
Значно більше фінансування передбачене на утримання міського палацу молоді
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
1940,5 | 2097,7 | 2213,1 | 2250,0 | 2350,0 |
Сама програма містить перелік із 16 напрямів роботи, однак не містить обсягів фінансування за конкретними пріоритетами. Сам обсяг фінансування програми є недостатнім.
Варто зазначити, що за відгуками молоді Черкас, діяльність палацу молоді є малооефективною. Фактично це перейменований “палац піонерів”, який займається гуртковою роботою для учнів шкільного віку. У місті відсутній сучасний молодіжний центр, який би діяв на основі типового положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2017 р. № 1014. В місті діє Черкаський обласний молодіжний ресурсний центр, однак він фінансується із обласного бюджету.
Вінниця
У бюджеті 2018 року передбачено створення Вінницького молодіжного центру на 1 млн. грн. Цікаво, що ідея створення центру виникла в рамках конкурсу проектів “Бюджету громадських ініціатив м.Вінниці”
У місті діє програма «Місто молодих» на 2016 – 2020 роки, затверджена рішенням міської ради від 30.10.2015 №2319 (зі змінами). У 2018 році, згідно рішення про міський бюджет на фінансування програми передбачено 6,995 млн. грн.
Програма передбачає комплекс заходів за такими напрямами: здоровий та безпечний спосіб життя, забезпечення умов для самоорганізації молоді з особливими потребами, зайнятість молоді, громадянськість та патріотизм, підтримка творчих ініціатив та сприяння розвитку змістовного дозвілля молоді. Тобто програма охоплює всі сфери молодіжної політики. Обсяг фінансування на її реалізацію є достатнім. Недоліком є відсутність визначених обсягів фінансування за кожним напрямом у додатку до рішення міської ради.
Також слід зазначити, що у Вінниці діє Програма «Військово-патріотичного виховання молоді та організація підготовки громадян до призову і служби в Збройних Силах України в м. Вінниці на 2018-2022 р.р.». Програма передбачає видатки на суму 761 тис. грн. у 2018 році і зорієнтована на роботу із молоддю призовного віку.
Кропивницький
У місті діє програма “Молодь” на 2018-2020 роки.
На 2018 рік передбачено фінансування 655 тис. грн. На 2019 рік – 761 тис. грн., на 2020 – 799 тис. грн.
Цікаво, що програма включає в себе такий напрям як організація сезонних громадських робіт для учнівської та студентської молоді у вільний від навчання час та молодих людей, які перебувають на обліку як безробітні.
Також програма включає напрями: Освітньо-виховні заходи, Культурологічні заходи, Національно-патріотичні заходи, Соціальна допомога дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування (у тому числі дітей, батьки яких брали участь в АТО).
Комплекс заходів є достатньо широким, однак необхідно посилити участь громадських об’єднань у реалізації молодіжної політики. Для цього необхідно запровадити міський конкурс проектів та передбачати фінансування на нього в обсязі не менше 1 млн. грн.
Також варто збільшити обсяг фінансування програми за існуючими напрямами.